Animering
 import java.applet.*;
 import java.awt.*;
 import java.awt.event.*;

 public class FallLab extends Applet implements ActionListener
 {
     Button button= new Button( "Start");

     public void init(){
         add( button);
         button.addActionListener(this);
     }

     public void actionPerformed(ActionEvent e) {
         button.setVisible( false);


     }









 }

    

Tre steg för att skapa en animation

1. Gör klassen körbar, (Runnable):
2. Skriv metoden som hör till Runnable:
3. Skapa och starta en tråd att köra vår run()-metod:


Animationer i applets

En applet startas från en webbläsare. init()-metoden anropas av webbläsarens plugin för applets. Om vi inte avslutar init()-metoden kommer plugin-tråden hänga sig utan att vi får någon animering.

För att skapa en egen tråd (exekveringsväg) som kör vår kod, skapar vi en Thread med klassen som mål (this). När vi startar tråden med start() anropas run()-metoden automatiskt.

run()-metoden lägger till ett text till applet-fönstret och gör en ny layout (positionering och storlek) ungefär en gång i sekunden.



Nästa version - med fallande punkter