Kursen handlar om Applet-programmering och speciellt tre aspekter av Java studeras:
Skapa användargränssnitt med komponenter som t.ex. knappar, textfält och texter.
Lär dig dessutom att placera komponenterna där du vill och ge dem rätt storlek.
Javaklassen Applet låter dig bygga vidare på ett "nästan färdigt" program. Du har från start
Skriv separata sekvenser som körs när användaren använder tangentbordet, eller musen. Koppla samman dessa sekvenser med olika komponenter.
Det finns många fler händelser: när någon komponent får fokus, när ett fönster stängs ned eller minimeras, om man trycker på en knapp eller slår Enter i en textruta o.s.v.
Lär dig skapa trådar som kan animera grafik. Användbart om man ska skriva spel!
Eftersom webbläsaren startar en Applet kan man inte utan vidare göra en animation utan att förstöra för webbläsaren. I Java måste vi skriva ett par rader kod för att skapa en egen exekveringsväg - en tråd som kör vår kod.
Startar vi fler trådar kan vi skapa parallella aktiviteter som kör koden i vårt program på var sitt ställe!